topbar

احکام روابط زن و مرد خانواده

روابط زن و شوهر Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. همین که عقد شرعی بین دو نفر به طور صحیح و با رعایت همه شرایط خوانده شود زن و مرد به طور کامل به همدیگر محرم می‌شوند و زن و شوهر شرعی محسوب می‌شوند و همة احکام زناشویی از جمله جواز نزدیکی بر آنها جاری است.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
44 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

طلاق Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. اولا باید حتما مجددا صیغة طلاق با شرایطش خوانده شود. ثانیا بعد از آنکه دانستید طلاق باطل بوده باید حتما از مردی که با او عقد کردید جدا شوید و ارتباط نداشته باشید تا طلاق مجدد خوانده شود و ایام عده بگذرد و با آن شخص جدید عقد بخوانید. ثالثا در صورتی که موارد بالا را رعایت کردید لازم نیست به مرجع دیگری مراجعه کنید و می‌توانید با شخص جدید ازدواج کنید. اما اگر بعد از دانستن مسئله همچنان با شخص دوم ارتباط داشتید و ارتباط جنسی برقرار کردید و دخول صورت گرفت آنگاه طبق نظر بیشتر مراجع تقلید به این آقا حرام ابدی می‌شوید. شما اگر مرجع تقلیدتان رهبری است در این مسئله هم نمی‌توانید به آیت الله شبیری رجوع کنید. مگر آنکه رهبری را اعلم ندانید آنگاه باید به مرجع دیگری که او را اعلم می‌دانید رجوع کنید و ممکن است دراینصورت اگر آیت الله شبیری را اعلم تشخیص دادید به ایشان مراجعه کنید و طبق فتوای ایشان عمل کنید. طبق فتوای آیت الله شبیری زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی نمی‌شود. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
121 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

طلاق Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. با این توضیحاتی که دادید به هیچ وجه لازم نیست دوباره صیغه طلاق رابخوانید و اصلا هم این کار را نکنید. از کجا می‌دانید بار سوم هم همین طوری شک نکنید. پس تردید به دلتان راه ندهید و خود را مطلقه بدانید و طبق احکام طلاق عمل کنید. البته اگر بار سوم خوانده شود شما سه طلاقه محسوب نمی‌شوید.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
93 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

روابط زناشویی Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. حرام نیست.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
299 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

صدای زن Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. اشکالی ندارد.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
464 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

عقد مجدد Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. عقدهای دوم یا سوم یا بیشتر هیچکدام باعث بطلان عقد اول نمی‌شوند. و در واقع هیچ تأثیری ندارند همان عقد اول صحیح است و بقیه عقد محسوب نمی‌شوند. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
429 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

ارتباط جنسی در دوران بارداری Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. نزدیکی در دوران بارداری از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد از نظر پزشکی نیز اشکالی ندارد. نزدیکی تنها در حالت حیض و نفاس حرام است. بنابراین هیچ اشکال شرعی در نزدیکی با همسرتان در دوران بارداری وجود ندارد.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
840 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

بوسیدن دست نامحرم مسنّ از روی پارچه Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
  بسم الله الرحمن الرحیم اینگونه نیست که همواره بوسیدن پارچۀ روی دست، حکم بوسیدن و تماس با خود دست را داشته باشد. و اینگونه نیست که فقیهان هرگونه بوسیدن و دست دادن -بدون اینکه لمس نامحرم و تماس مستقیم با پوست بدن او پیش بیاید- را در حکم لمس نامحرم شمرده باشند.   بنابراین، اگر لمس و تماس با نامحرم پیش نیاید، همچنین این کار مفسده ای به دنبال نداشته باشد و در شرایطی نباشد که ترس از افتادن در حرام پیش آید و به قصد التذاذ نباشد، از دیدگاه بسیاری فقیهان حرام نیست.   در این باره توجّه شما را به برخی استفتائات مراجع تقلید جلب می کنم:   استفتاء از محضر آیة الله بهجت (رضوان الله علیه) سؤال: بوسيدن دست نامحرم از روى پارچه چه حكمى دارد؟ پاسخ: اگر مفسده نداشته باشد، اشكال ندارد. [1]   سؤال: دست دادن زن به مرد نامحرم با دستكش چه حكمى دارد؟ پاسخ: مسّ بشره ممنوع است نه غير آن، مگر چنين برداشت شود كه آنچه حرام است، آن را مرتكب شده است. [2]   استفتاء از محضر آیة الله تبريزى (رضوان الله علیه) سؤال: آيا نشستن در جوار نامحرم در تاكسى و وسايل عمومى ديگر جايز است؟ (در صورتى كه تماس بين اين دو از روى لباس باشد). پاسخ: بسمه تعالى‌؛ اگر التذاذ جنسى در بين نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم. [3]   استفتاء از محضر آیة الله صافى گلپایگانی سؤال: دست دادن زن با مرد نامحرم از زير چادر چه حكمى دارد؟ پاسخ: در صورتى كه معرض فساد نباشد و همراه با فشردن نباشد اشكال ندارد ولى خلاف رسوم اسلامى و معمول بين مسلمين است شخص متدين باتقوا از آن اجتناب ميكند، از پيامبر اكرم- صلى الله عليه و آله- روايت شده كه فرمودند: «نحن معاشر الانبياء لا نصافح النساء». [4]   استفتاء از محضر آیة الله مکارم شیرازی سؤال: آيا دست دادن با نامحرم از روى لباس اشكال دارد؟ پاسخ: تماسّ از روى لباس بدون قصد تلذّذ و ريبه اشكالى ندارد. [5]   سؤال: دست دادن زن با مرد نامحرم با دستكش چه حكمى دارد؟ پاسخ: بهتر ترك اين كار است؛ مگر در موارد ضرورت. [6]   پی نوشت ها: [1]. محمد تقى بهجت، استفتاءات، ج‌4، ص: 203، سؤال5328. [2]. همان، ج‌4، ص: 202، سؤال5324. [3]. جواد بن على تبريزى، استفتاءات جديد، ج‌2، ص: 494، سؤال2023‌. [4]. لطف الله صافى گلپايگانى، جامع الأحكام، جامع الأحكام (صافى)؛ ج‌2، ص: 164، س 1687‌. [5]. ناصر مكارم شيرازى، احكام بانوان، ص: 188، سؤال 687. [6]. همان، ص: 188، سؤال 686.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
859 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

تماشای فیلمهای مستهجن برای رفع سرد مزاجی Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم از دیدگاه آیة الله خامنه ای، برانگيختن شهوت جنسی، توسط فيلمهاى ويدئويى جنسى جايز نيست؛ حتّی اگر هدف از تحریک، رابطۀ جنسی با همسر شرعی باشد. در این باره توجّه شما را به دو استفتاء از ایشان جلب می کنم: سؤال: آيا براى زن و شوهر ديدن فيلمهاى ويدئويى جنسى در خانه، جايز است؟ آيا براى فرد مبتلا به قطع نخاع ديدن اين فيلم‌ها به قصد تحريك شهوت و تمكّن از نزديكى با همسرش، جايز است؟ جواب: برانگيختن شهوت توسط فيلمهاى ويدئويى جنسى جايز نيست. [1] سؤال: خريد و فروش و اجارۀ فيلمهاى ويدئويى مبتذل و هم چنين ويدئو چه حكمى دارد؟ جواب: «اگر فيلم‌ها در بردارندۀ تصاوير زننده‌اى كه شهوت را تحريك كرده و موجب انحراف و فساد مى‌شوند و يا مشتمل بر غنا و موسيقى مطرب و لهوى و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، توليد و خريد و فروش و اجارۀ فيلم‌ها و هم چنين اجاره ويدئو براى استفاده از آن در اين امور، جايز نيست.» [2] ان شاء الله مشکل شما از بهترین طریق حلال برطرف گردد. مراجعه به مشاوران آگاه، دانشمند، امین و قابل اعتماد، ممکن است در حلّ مشکل بسیار مؤثر باشد. مثلاً نوع تغذیه، رفتارها، سلامتی و زیبایی جسمی زوجین و... می تواند در افزایش میل جنسی تأثیر بگذارد؛ حتّی گاهی ممکن است ضعف یا بیماری وجود داشته باشد که نیازمند تجویز دارو باشد. همین سامانه نیز دارای بخش مشاوره است. پی نوشت ها: [1]. أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 263، س 1203. [2]. همان، ص: 264، س 1210.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
729 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

لمس بدنی خواهر زن و روابط لذت جویانه Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
  بسم الله الرحمن الرحیم خواهر زن نامحرم است و باید تمام احکام نامحرم رعایت شود؛ از جمله: احکام نگاه به نامحرم، وجوب حجاب و حرام بودن لمس و تماس بدنی حتی اگر جنبۀ لذتجویی نداشته باشد. روابطی که پرسیدید با زنی که حلال انسان نیست، قطعاً حرام است؛ امّا اگر دخول نشده باشد، زنا به حساب نمی آید؛ و موجب حرام شدن همسر بر شوهر و یا حرام ابدی شدن خواهر زن بر مرد نمی شود؛ فلذا اگر همسرش از دنیا برود و یا او را طلاق دهد، می تواند با خواهر زن ازدواج نماید؛ البته در طلاق رجعی باید تا پایان زمان عده صبر کند. اینگونه روابط (بدون اجبار و اکراه) را جزء موارد حق الله برشمرده اند؛ هرچند ممکن است در کنار آن مرتکب اموری شود که موجب تضییع حق دیگران و حق الناس شود و لطمات جدی به زندگی اشخاص وارد گردد؛ به هر حال باید از اینگونه روابط دوری کرد و اگر کسی گرفتار شد، باید توبه کند. دربارۀ توبه و همچنین آگاهی از راههای پیشگیری از گرفتار شدن در این روابط و همچنین عواقبی که ممکن است برای هر یک از مرد و زن و خانواده آنها داشته باشد می توانید، از بخش مشاوره سؤال کنید.   در پایان نکاتی از احکام شرعی را متذکر می شویم: اگر زنى را براى خود عقد كند (دائم باشد يا صيغه)، تا وقتى كه آن زن در عقد او است، نمى‌تواند با خواهر آن زن ازدواج كند. [1] اگر زن خود را به ترتيبى كه در كتاب طلاق گفته مى‌شود طلاق رجعى دهد، در بين عدّه نمى‌تواند خواهر او را عقد نمايد. [2] در عدّۀ طلاق بائن هم كه بعداً بيان مى‌شود، احتياط مستحب آن است كه از ازدواج با خواهر زنش خوددارى نمايد. و همچنين در عدّۀ عقد موقت ازدواج با خواهر زن بنابر احوط جائز نيست. [3] استمتاع جنسى از ران ديگرى، به مانند ماليدن آلت به آن را تفخيذ گويند. تفخيذ مرد با زن اجنبى زنا محسوب نمى‌شود؛ ليكن حرام و موجب تعزير است.[4] بنابراین اگر از طریق شرعی برای قاضی شرعی ثابت شود؛ مثلا شاهدان عادل شهادت دهند كه اين زن و مرد را يافتم در حالتى كه در آغوش يكديگر خفته بودند و دست در گردن يكديگر داشتند؛ و يا شهادت دهند به اينكه ما ديديم اين مرد آن زن را بوسيد؛ و يا شهادت به تفخيذ [گذاشتن آلت ميان دو ران زن] دهند؛ بدين وسيله تعزير ثابت مى‌شود؛ يعنى قاضى مى‌تواند با چند تازيانه اين زن و مرد متخلف را ادب كند ولى حدّ زنا ثابت نمى‌شود. (و تعداد شلاقی که برای تعزیر تعیین می کنند کمتر از حدّ شرعی زناست). [5]   تذکر: مواردی که در استفتائات آیة الله خامنه ای یافت نشد، طبق دیدگاههای امام خمینی پاسخ داده شده است و در سایر موارد، به منابع فقهی مورد نقل اشاره گردید.   پی نوشت: [1]. توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 503؛ مسأله 2268. [2]. توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 503؛ مسأله 2269.. [3]. همان. [4]. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام؛ ج‌2، ص: 557 [5]. شرح تبصرة المتعلمين (محمدى)؛ ج‌2، ص: 398
آیا این پاسخ صحیح است؟:
1011 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!
اشتراک در RSS - احکام روابط زن و مرد خانواده