topbar

حقوق و معاملات

نماز خواندن در خانه خواهر بدون اجازه و رضایت شوهرش Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
  بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم شما بدون اجازه نمی توانید به منزل آن آقا (یعنی باجناق شما) وارد شوید؛ چه رسد به اینکه در آنجا نماز بخوانید؛ [1] وضو گرفتن و نماز خواندن در مکان غصبی باطل است؛ بنابراین برای اینکه تصرف شما غاصبانه نباشد، لازم است برای ورود به آنجا از مالک اجازه بگیرید. اگر هم بدون اجازه اش از خانه و اموالش استفاده کرده اید، مدیون شده و باید رضایت او را به دست آورید و گاهی لازم است خسارت ضرر به اموال یا اجرت استفاده از اموالش به وی پرداخت شود. اما اینکه رابطۀ شما با ایشان شکرآب است، مجوّز تصرف در اموال ایشان نمی شود.   خواهر زن شما تا قبل از طلاق باید احکام همسر شرعی را رعایت کند:  «زنـى كـه عقد دايم شده حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بيرون برود هر چند با حق شوهر هم منافات نداشته باشد، و بايد خود را براى لذتهاى جنسى هر وقت كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند و تهيه غذا و لباس و منزل زن و تهيه احتياجاتش مادامى كه به وظـيـفه اش عمل مى نمايد بر شوهر واجب است و اگر تهيه نكند چه توانايى داشته باشد، يا نداشته باشد، مديون زن است.» [2]   اما اینکه گفتید: «بعد از طلاق هم -اگر صورت بگيرد- خواهر زنم بايد از اين منزل برود»؛ این طور نیست و تا پایان زمان عدۀ طلاق (خصوصا طلاق رجعی) احکام شرعی دیگری وجود دارد که باید رعایت شود و در بسیاری موارد، زن بدون اجازه شوهر نباید از منزل خارج شود. در استفتائات سایت اینترنتی آیة الله سیستانی آمده است که: پرسش: زوجه ای با اذن زوج به منزل غیر مسکونی خود منتقل می شود و سپس زوج وی را طلاق می دهد . آیا بعد عده را در منزل دوم بگیرد؟ پاسخ: هر جا که زوج اذن دهد باید بماند. [3]   پی نوشت ها: [1]. پرسش تلفنی از دفتر آیة الله سیتانی در قم؛ شهریور 93. [2]. توضیح المسائل آیة الله سیستانی؛ مسأله 2421. [3]. http://www.sistani.org/persian/qa/0966/page/3/#13253
آیا این پاسخ صحیح است؟:
852 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

سود بانکی Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
به نام خدا طبق سؤال پرسیده شده از دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی: اگر سپرده گذاری در بانک به عنوان قرض نباشد؛ بلكه با بانک معامله شرعی انجام دهد و سپرده گذاری در قالب یک قرارداد شرعی صحیح -مثل مضاربه- و به قصد به كارگيرى سرمایه توسط بانک در آن معامله باشد؛ اشكال ندارد؛ و همین که احتمال دهیم که به آن قرارداد شرعی عمل می‌کنند، کافی است. (پرسش تلفنی، تیرماه 1393)
آیا این پاسخ صحیح است؟:
825 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

شغلهای مکروه Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم درست است که از دیدگاه امام خمینی (ره) و بسیاری از مراجع عظام تقلید، «قصّابی» جزء معاملات مکروه دانسته شده است (1)؛ امّا توجه به چند نکته مفید است: الف. مشغول شدن ما به کارهای مکروه، اشکالی بر حکم شرعی وارد نمی کند؛ علاوه بر اینکه: این شغل، حرام نیست و در صورت رعایت موازین شرعی، درآمدش حلال است؛ فلذا برای رفع نیازهای ضروری جامعه مسلمانان، می‌توان به آن پرداخت. ب. کراهت قصّابی در رساله توضیح المسائل برخی مراجع تقلید نیامده است (2) و ممکن است شخص قصّاب، مقلِّد مرجعی باشد که این شغل را مکروه نمی‌داند. ج. در رساله عملیه بعضی از فقیهان، در مبحث معاملات مکروه، از تعبیر «قصابی» -که امروزه شامل فروشندگی گوشت هم می‌باشد- استفاده نشده است؛ بلکه با چنین تعابیری گفته‌اند: «شغل خود را سر بريدن حيوانات قرار دادن»(3)؛ «ذبح زياد حيوانات» (4)؛ «شغل قرار دادن ذبح حيوانات» (5) و «قصّابى و سلّاخى كردن» (6). همچنین در بعضی کتب فقیهان قدیم، «الذباحة» را در شمار معاملات مکروه آورده‌اند. (7) پی نوشت ها: (1). دفتر انتشارات اسلامى، توضيح المسائل مراجع، ج‌2، ص: 196، مسأله 2054. (2). مانند: ناصر مكارم شيرازى، رساله توضيح المسائل، مسألۀ 1751. (3). محمد تقى بهجت فومنى، رساله توضيح المسائل ، مسأله 1638. (4). سيد موسى شبيرى زنجانى، رساله توضيح المسائل، مسأله 2062. (5). دفتر انتشارات اسلامى، توضيح المسائل مراجع، ج‌2، ص: 196، مسأله 2054؛ دیدگاه آیت الله اراکی. (6). بهاء الدين عاملى [شیخ بهائی]، جامع عباسى و تكميل آن، ج‌2، ص: 202 (7). قاضى ابن براج طرابلسى، المهذب، ج‌1، ص: 346؛ علامه حسن بن يوسف بن مطهر اسدى حلّى، إرشاد الأذهان إلى أحكام الإيمان، ج‌1، ص: 356؛ علامه حلّى،  تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ص: 94؛ حسن بن ابى طالب يوسفى [فاضل آبى]، كشف الرموز في شرح مختصر النافع، ج‌1، ص: 440.   الحمد لله رب العالمین
آیا این پاسخ صحیح است؟:
747 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

خوردن ماهی شیر Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 2018
متن پاسخ:
شیر ماهی یا ماهی شیر نام نوعی ماهی فلس دار آب شور که دارای اسکلت استخوانی است و گوشت بسیار لذیذی دارد. (1) از انجا که شیر ماهی در شمار ماهیهای فلس دار است؛ بنابراین، اگر زنده صید شود و بيرون آب جان دهد، خوردن آن حلال است. زیرا، به طور کلی: الف. اگر ماهى فَلْس‌دار را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است. ب. ماهى فَلْس‌دار، چنانچه در آب بميرد پاك است ولى خوردن آن حرام مى‌باشد؛ مگر اين كه در دام یا تور ماهيگير در آب بميرد، که در این صورت بعضی مراجع تقلید خوردنش را حلال می دانند. ج. ماهى بى‌فلس را اگر چه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد حرام است. (2) تذکر: فلس، همان پولكهايى است كه روى پوست ماهى مى‌باشد. برخی مراجع تقلید تصریح دارند که: فلسهاى ذرّه‌بينى و مانند آن، كه مردم به آن فلس نمى‌گويند، فايده‌اى ندارد.(3) http://fa.wikipedia.org/wiki/شیرماهی  دفتر انتشارات اسلامى، توضيح المسائل مراجع، ج‌2، ص: 590، مسأله 2615 همان
آیا این پاسخ صحیح است؟:
906 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!
اشتراک در RSS - حقوق و معاملات