topbar

فلسفه احکام

نماز اول وقت Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. اولا به شما تبریک می‌گویم که به نمازتان اهمیت می‌دهید و آن را در اول وقت می‌خوانید. اما این را بدانید که اول وقت خواندن نماز یک عمل مستحب است و اگر با چیزهای دیگر تزاحم پیدا کند می‌توان آن را تأخیر انداخت بدون آن که از ثوابش کم شود. ما قاعده‌ای در فقه اسلامی داریم به نام تزاحم. معنایش این است که ممکن است دو عمل همزمان تکلیف انسان باشد ولی تنها یکی از آنها را بتواند انجام دهد در این صورت باید طبق قاعدة تزاحم عمل کند. مثلا اگر یک عمل واجب و یک عمل مستحب در یک زمان واقع شدند طبق قاعده تزاحم باید عمل واجب را انجام دهد و مستحب را ترک کند. مثل اینکه اذان ظهر بگویند و کسی بخواهد نماز اول وقت بخواند و همان زمان کسی فریاد بزند و کمک بخواهد و در حال غرق شدن باشد. در این صورت نجات جان مسلمان واجب است و اول باید جان او را نجات داد و نماز اول وقت را باید ترک کند. یا کسی پولی دارد که می‌خواهد به کربلا برود و همان وقت طلبکارش می‌آید و پولش را می‌خواهد. این شخص باید قرضش را فورا ادا کند نه اینکه با آن پول به کربلا برود زیرا کربلا رفتن مستحب است ولی دادن قرض واجب است. مورد شما هم از باب تزاحم است. وقتی شما در جایی استخدام هستید باید طبق مقررات آنجا عمل کنید وگرنه مدیون می‌شوید و حق‌الناس بر گردنتان می‌افتد. اگر کارکردن درآنجا با نماز خواندنتان مغایرت داشت یعنی اجازه نمی‌دادند که اصلا شما نماز بخوانید. آنگاه چون نماز واجب بود شما باید کارتان را ترک می‌کردید و نماز می‌خواندید. اما اگر تنها با اول وقت خواندن نماز مغایرت دارد. یعنی شما می‌توانید نماز بخوانید ولی در اول وقت نمی‌توانید در اینجا باید به مقررات آنجا عمل کنید و خداوند متعال به خاطر اینکه نیت شما آن بوده که در اول وقت بخوانید ولی نمی‌توانستید ثواب اول وقت را به شما می‌دهد بلکه ثواب بیشتری هم دارید و آن هم ثواب بندگی خداوند است. پس به نظر من به سر کارتان برگردید و طبق مقررات آنجا عمل کنید و در اولین وقتی که می‌توانید نمازتان را بخوانید. هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. انشاءالله.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
23 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

نماز Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. خوشا بحالتان. شما در یکی از بهترین حالات معنوی هستید. چون هم راه صحیح را فهمیده‌اید و هم می‌خواهید گذشته را جبران کنید. در مورد نمازهای قضا هم هیچ نگران نباشید. روزی یک نماز بخوانید. یک روز قضای صبح. یک روز قضای ظهر و ... اینها را یادداشت کنید. مثلا آخر هفته بنویسید  دو تا نماز صبح و یک نماز ظهر و .... خواهید دید که بزودی نمازهای قضا تمام می‌شود. از خداوند کمک بخواهید که او به بندگانش مهربان است.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
77 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

برده داری Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. اگر کسی در جنگ اسیر می‌شد به صورت برده در می‌آمد و خرید و فروش می‌شد. این کار تقریبا یک توافق عمومی در بین کشورها بوده است. مثل اینکه الان عهدنامه‌هایی درمورد رفتار با اسیران جنگی وجود دارد. در گذشته یک توافق نانوشته وجود داشت که اگر کسی در جنگ اسیر می‌شد او را به عنوان برده محسوب می‌کردند. اگر به این نکته توجه کنید معلوم می‌شود که اسلام برده‌داری ندارد بلکه برده‌داری یک قاعدة کلی در میان تمام کشورهای دنیا بوده است. این روش تا همین قرن اخیر هم بوده است. شما داستان‌‌ بردگی سیاه‌پوستان در آمریکا را حتما می‌دانید. تازه آن بردگان با جنگ اسیر نشده بودند بلکه از وطنشان ربوده شده بودند. به هر حال اگر اسلام بکلی این قاعدة عمومی را رد می‌کرد. نتیجه‌اش این می‌شد که هرکس در جنگ مسلمانان را اسیر می‌کرد آنها را برده می‌کرد ولی وقتی مسلمانان، کافران را اسیر می‌کردند باید آنها را زندانی می‌کردند و بعد از جنگ آنها را آزاد می‌کردند. یا اینکه همه‌ی اسیران را بکشند. معلوم است که هردوی اینها غلط است. پس اسلام برده‌داری را نیاورد و اتفاقا برعکس قوانینی بی‌سابقه‌ای دربارة رفتار با بردگان وضع کرد که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است. این قوانین طوری هستند که در اغلب موارد به آزادی بردگان منجر می‌شوند. مثلا یکی از راههای دادن کفاره در بیشتر موارد آزادی برده است. پس بطور خلاصه نه تنها اسلام برده‌داری را نیاورد بلکه بهترین روش را برای حذف برده‌داری بکار برد.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
111 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

تاثیر کتاب گفتگو با خدا بر زندگی من Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. باید شبهه‌ای که برای ایشون پیش آمده هرچه زودتر حل شود. برای همین حتما ایشان را متقاعد کنید که با یک کارشناس دینی که در امور اعتقادی تبحر کافی دارد و می‌تواند پاسخ شبهات را بدهد مرتبط شود و با او گفتگو کند تا شبهه‌اش برطرف شود. اگر بتوانید ایشان را وادار کنید که در همین سایت مسائلشان را مطرح کنند و پاسخ بشنوند خوب است.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
137 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

برده داری Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیزم. سؤالات متعددی کردید که متأسفانه فرصت کافی برای پاسخ دهی به همة آنها را ندارم. اجازه بدهید تنها به اولین و دومین پرسش شما پاسخ دهم. کسی که به ایران حمله کرد خلیفه دوم عمربن خطاب بود. ایرانی‌ها نیز یکتاپرست نبودند بلکه آتش پرست بودند. اینکه زرتشتی‌های مخصوصا در عصری که عمر به ایران حمله کرد یکتاپرست بودند یا نه محل اختلاف است. معمولا زرتشتی‌ها را دوگانه پرست می‌دانند. که البته این خود بحث مفصلی است. اما توجه داشته باشید که اگر کسی یکتاپرست بود معنایش این نیست که پیرو دین درستی هم هست. ممکن است کسی یکتاپرست باشد و در عین حال به هیچ چیز دیگری مثل نبوت انبیاء یا بهشت و جهنم و معاد اعتقاد نداشته باشد. ممکن است کسی یکتاپرست باشد ولی خدا را قادر متعال یا عادل نداند و .... بنابراین یکتاپرستی شرط لازم هست ولی کافی نیست. اما بقیه سؤالاتتان هرچند پرسشهای خوب و مهمی است درخواستم آن است که مجددا بپرسید تا در فرصت مناسب در خدمتتان باشمم. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
137 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

خمس Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز در قرآن کریم درآیه ۴۱ سورة مبارکه انفال آمده است «و اعلموا أنّما غنمتم من شیءٍ فأنّ لله خُمسه و للرسول ولِذی القربی والیتامی و المساکین و ابن السبیل» یعنی بدانید که از هرچیزی که غنیمت گرفتید یک پنجم آن مال خدا و رسول خدا و اهل بیت و یتیمان و مسکینان و درراه‌ماندگان است» کلمه غنیمت در لغت عرب به معنای سودی است که به انسان می‌رسد. همچنین کلمة فی‌شئ هم می‌گوید که هرگونه سودی از هرچه بدست آوردید. بنابراین آیه شریفه قرآن خمس را مختص غنایم جنگی نمی‌داند. همچنین روایات فراوانی هم از پیامبر اسلام و اهل بیت در مورد این آیه نقل شده که منظور آیه از غنیمت هر چیزی است که انسان صاحب آن می‌شود.  
آیا این پاسخ صحیح است؟:
133 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

مرتد کیست Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. مرتد بر دو قسم است مرتد ملی و مرتد فطری. مرتد ملی کسی است که کافر بوده و مسلمان شده و دوباره کافر شود. مرتد فطری کسی است که از ابتدا مسلمان بوده و کافر شود. مرتد ملی اگر توبه کند توبه‌اش پذیرفته می‌شود و او را اعدام نمی‌کنند ولی مرتد فطری حتی اگر توبه کند نیز اعدام می‌شود. البته برای همه لازم‌الاجرا است ولی در حکومت اسلامی این قبیل اعمال تنها باید از طریق دادگاه انجام شود و به هیچ وجه نباید فردی عمل کرد. اما آیه شریفه لااکراه فی‌الدین معنایش این است که هیچ کس را نمی‌توان وادار به پذیرش دینی کرد چون اصلا امکان ندارد پذیرش دین امری قلبی و درونی است و نمی‌توان کسی را مجبور کرد که باید قلبا به یک دین ایمان بیاورد. اما معنای این سخن آن نیست که کسی که قلبا ایمان به اسلام آورد بدون مجازات از اسلام خارج شود. توجه کنید کسی که مرتد است کسی است که اعلام می‌کند از اسلام خارج شده است نه اینکه صرفا در درونش از اسلام برگشته است. زیرا اگر در درونش از اسلام برگردد و کسی مطلع نشود مرتد نیست. پس مرتد کس است که علنا اعلام می‌کند که از اسلام برگشته است. این کار یکی از بدترین شیوه‌های تخریب اسلام است. زیرا افراد سرشناس می‌توانند بگویند ما مسلمان شدیم و بعد بگویند دراسلام خیری نیست و ما دوباره از اسلام به دین قبلی‌مان برگشتیم. این کار باعث می‌شود که مردم عادی بسیار در ایمان و دینشان سست شوند. اسلام جلوی چنین ضربه‌هایی را به ایمان مردم می‌گیرد.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
109 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

هم جنس گرایی Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز هم‌جنس گرایی عمل بسیار زشت و منفوری است و مجازات بسیار سنگینی در اسلام دارد. یکی از دلایل چنین مجازات سنگینی در اسلام آن است که هزینه این عمل برای افراد بالا رود و در نتیجه عامل بازدارندگی بزرگی برای آنها باشد. توجه کنید که بخصوص در مسایل جنسی عادت و تلقین نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. افرادی که به یک نوع رفتار خاص جنسی (حتی حلال و مشروع) عادت کرده‌اند معمولا ترک آن رفتار برایشان دشوار است و از رفتارهای دیگر کمتر لذت می‌برند. اگر کسی بداند که هزینه زیادی باید بابت یک رفتار جنسی بپردازد اصلا از انجامش صرفنظر می‌کند و خود را قانع می‌کند که به شکل دیگری لذت جنسی ببرد. مثال ساده‌اش استفاده از کاندوم برای جلوگیری از حاملگی یا جلوگیری از سرایت بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز است که با وجود آنکه لذت جنسی را می‌کاهد ولی افراد حاضرند از آن استفاده کنند. در خصوص همجنس گرایی هم مسئله همینطور است. وقتی افراد بدانند که هزینه این عمل سنگین است و مجازاتش اعدام است خود را قانع می‌کنند که اصلا بطرف این عمل نروند. اما اینکه چنین رفتاری در بعضی حیوانات مشاهده می‌شود اولا باید دلایل قطعی علمی دراین مورد وجود داشته باشد و ثانیا ما نمی‌دانیم که آن عملی که این حیوان انجام می‌دهد چه احساسی به او دست می‌دهد یا چه انگیزه‌ای دارد. ما تنها با مقایسه آن حیوان با خودمان تصور می‌کنیم که او هم همان احساس ما را در رفتار جنسی‌اش دارد ولی هیچ راهی برای اثبات آن نداریم. بنابراین هیچ درکی از رفتارآن حیوانات نداریم ولذا نمی‌توانیم هیچ قضاوتی درمورد آنها بکنیم.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
114 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

تعبیر خواب Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. متاسفانه تعبیر خواب نمی‌دانیم.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
191 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

شک در قبولی اعمال و شک در محبت اهل بیت Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم برادر عزیز. ابتدا باید به یک نکته مهم توجه کنید و آن این است که رضای اهل بیت همان رضای خداوند است و رضای خداوند همان رضای اهل بیت است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد از جمله این حدیث مشهور که ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها. بنابراین اگر ما عملی انجام دهیم که موجب خشنودی خداوند شود قطعا اهل بیت را راضی کرده‌ایم و برعکس،‌ اگر عملی انجام دهیم که خدا را ناخشنود سازد، ناخشنودی اهل بیت را به دنبال خواهد داشت. حال که چنین است خداوند فرموده ان الله یحب التوابین، یعنی نه تنها خدا از توبه کننده راضی است، بلکه او را دوست دارد و بالاتر اینکه نه تنها توبه کننده را دوست دارد، بلکه کسی که زیاد توبه می‌کند را دوست دارد. زیرا تواب یعنی کسی که زیاد توبه می‌کند. بنابراین درست است که گناه باعث ناخشنودی خداوند و در نتیجه ناخشنودی اهل بیت می‌شود، ولی توبه باعث می‌شود که خداوند ناخشنودی‌اش تبدیل به محبت شود و در نتیجه انسان توبه کننده محبوب خداوند و اهل بیت شود.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
262 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!
اشتراک در RSS - فلسفه احکام