topbar

حدیث

حدیث Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. من با چنین حدیثی برخورد نکردم. ولی احادیثی با این مضمون که نگاه نکردن به نامحرم کار بسیار پسندیده‌ای است داریم. برای نمونه به این روایات توجه کنید: «پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: همه چشم ها در قيامت گريانند، جز سه چشم: چشمي كه در دنيا از خوف خدا بگريد و چشمي كه از نگاه حرام خودداري كند و چشمي كه به خاطر نگهباني در راه خدا بيدار بماند. (نور الثقلين، ج 3، ص 583)» یا «رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد. (بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸)»یا «امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: من نظر إلی امرأهٍ فَرفَعَ بصرَه إلی السماء أو غمّضَ بصرَه لَم یرتَدَّ إلیه بصرُه حتی یزوِّجَه الله عزّوجلّ مِنَ الحُور العین.کسی که نگاهش به زنی (نامحرم) بیفتد و فوراً چشم خود را به طرف آسمان کند یا آن را فرو ببندد، چشم خود را برهم نمی زند مگر این که خدای بزرگ و بلند مرتبه از حوریان بهشتی به ازدواج او درآورد. (بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۷)»
آیا این پاسخ صحیح است؟:
151 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

انگشتر به دست راست کردن Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز در مورد فهم معنای یک حدیث پیش از هر چیز باید مطمئن شد که این حدیث از امام معصوم صادر شده است. دانشمندان علوم حدیث برای این کار، روشهایی را دارند که به علم رجال و درایه معروف است. پس تا وقتی مطمئن نشدید که این حدیث از امام معصوم علیه السلام آمده است، لزومی ندارد دقت‌های زیادی در محتوای آن بکنید. اما به هر حال بر فرض صحت سند حدیث، می‌گوییم که گاهی ممکن است یک روایت برای شرایط خاص زمانی و مکانی گفته شده باشد. مثلا در دوران حاضر اگر کسی در ایران عمامه به سر داشته باشد، نشانه روحانی بودن اوست ولی در هند، عمامه سر داشتن، معلوم نیست نشاننه روحانی بودن باشد. بنابراین ممکن است در آن شرایط خاص، انگشتر را به دست راست کردن،‌ نشانه خاصی بوده است ولی الان دیگر آن نشانی چیز خاصی نباشد. همچنین ممکن است امام علیه السلام این را به یاران خاصش فرموده باشد که یارانش بتوانند یکدیگر را از روی این نشانه بشناسند. همچنین ممکن است نشانه مخالفت با یک سنت اجتماعی باشد و از این قبیل مسائل. همه اینها می‌تواند توجیه خوبی برای این فرمایش امام باشد اما به هر حال امکان دارد که دلیلش چیز دیگری باشد که با زمان و مکان خاصی ارتباط ندارد ولی ما از آن اطلاع نداریم. پس خوب است که به نیت تبعیت از حدیث این کار را انجام دهیم هر چند فلسفه‌اش را نمی‌دانیم.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
186 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

دعا Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برای یافتن چنین دعاهایی به مفاتیح الجنان مراجعه کنید. کارشناسان سایت بیشتر از این اطلاعی ندارند.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
242 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

دعا Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برای یافتن چنین دعاهایی به مفاتیح الجنان مراجعه کنید. کارشناسان سایت بیشتر از این اطلاعی ندارند.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
225 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

روایت نشانه رضایت خدا Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. من این روایت را ندیده‌ام کاشکی متن عربی‌اش را با منبع آن را می‌فرستادید. ولی به هرحال قابل توجیه است. توجیه روایت آن است که می‌خواهد بگوید انسان فطرتاً خوبی و بدی را می‌شناسد و از خوبی خوشش می‌آید و از بدی بدش می‌آید. بنابراین اگر کاری انجام داد و دید از آن کار راضی است و وجدانش ناراحت نیست معنایش این است که کار خوبی بوده است اما اگر به خودش نگاه کرد و دید از آن کار راضی نیست و وجدانش ناراحت است بداند که کار بدی انجام داده است. پس در واقع این روایت می‌خواهد بگوید که هرکسی اگر کلاه خودش را قاضی کند و به وجدانش مراجعه کند می‌فهمد که دارد کار خوبی انجام می‌دهد یا کار بدی. در روایتی که نقل کردید نگفته اگه از خودت راضی بودی خدا هم راضی است بلکه گفته اگر از رفتارت راضی هستی خدا هم راضی است. بین این دو مطلب خیلی تفاوت وجود دارد.  
آیا این پاسخ صحیح است؟:
310 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

کتاب Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. شما اگر به فهرست مفاتیح الجنان مراجعه کنید به خواسته‌تان می‌رسید.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
320 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

دعای دفع بلایا Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز. دعای بسیار خوبی است و مضامین خوبی هم دارد. انشاءالله نتیجه هم دارد. البته این را هم به یاد داشته باشید که سعی کنید هنگام خواندن دعا به مضامین آن هم توجه داشته باشید و از سر اعتقاد آن را بخوانید. مثلا وقتی می‌گویید علیک توکلت به این معنا توجه داشته باشید که دارید می‌گویید من تنها به تو توکل می‌کنم و به غیر تو توکل نمی‌کنم. اگر این دعا و نظایر آن را با اعتقاد و توجه بخوانید حتما تأثیر خواهد داشت.
آیا این پاسخ صحیح است؟:
466 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

روایتی برای بچه دار شدن Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. برادر عزیز پاسخ سوالات شما به ترتیب از این قرار است: 1. روایت سند قوی‌ای ندارد ولی می‌توان به آن عمل کرد به این امید که انشاءالله به نتیجه برسد 2، روایت مربوط به امام باقر (ع) است و وقتی می‌گوید به امام شکایت کرد یعنی به امام باقر(ع) شکایت کرد 3. ظاهر روایت این است که در آن دو روز عمل زناشویی انجام نشود 4. روز اول را با نماز صبح شروع کند و اذکار را بگوید و بعد از عشا هم اذکار را بگوید تا روز سوم بعد از نماز عشا که اذکار را گفت همان شب عمل زناشویی را انجام دهد. 5. بله می‌توان توصیه کرد. تنها باید توجه داشته باشید که معنای این روایت آن نیست که صد در صد نتیجه می‌گیرید. این روایت شریف به منزلة دعا به درگاه خداوند متعال است و مانندسایر دعاها باید امید به استجابت داشت. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
874 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

احادیث Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. روایت بسیار زیبا و پر معنایی است. متاسفانه برای من پیدا کردن منبع آن دشوار است. اگر متن عربی آن را می‌دانستید راحتتر می‌توانستم آن را پیدا کنم. یا اگر آن را در کتابی دیدید شاید در آن کتاب منبعش را ذکر کرده باشد. ولی معمولا 90 درصد روایات امیرالمومنین از نهج‌البلاغه یا کتاب کلمات قصار حضرت علی (ع) نقل می‌شود. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
791 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!

حدیث 2010 نهج الفصاحه Sticky

پاسخ اصلی کارشناس 3013
متن پاسخ:
سلام علیکم. ظاهرا معنای این حدیث شریف آن است که هرچه انسان در خصوص دنیا و مسایل آن بیشتر فکر کند اضطراب و نگرانی او بیشتر می‌شود و برعکس هرچه در خصوص آخرت و دین تأمل و تفکر کند سرور و شادی و آرامش بیشتر پیدا می‌کند. بنابراین منظور از عقل در این روایت شریف تفکر است و منظور از مضرت که در برابر مسرت قرار دارد ناراحتی و اضطراب روحی است. دلیل این مسئله هم آن است خصوصیت دنیا آن است که انسان به آن حریص است و بنابراین هروقت به آن فکر می‌کند بدنبال آن است که چطور کمبودهایش را (که تمامی ندارد) جبران کند و همین برایش اضطراب ایجاد می‌کند. 
آیا این پاسخ صحیح است؟:
791 امتیازها
+
Vote up!
-
Vote down!
اشتراک در RSS - حدیث